Het verhaal van Anouk
Ik heb pech gehad en borstkanker gekregen, maar het geluk dat ik heb kunnen kiezen voor de best mogelijke behandeling. Maar dit had ik dit niet kunnen zeggen als ik me direct bij het behandelplan van het eerste ziekenhuis had neergelegd. Als ik niet had rondgekeken. En als ik niet toevallig over de directe borstreconstructie had gehoord. Ik ben blij dat ik met een goed gevoel terug kijk. Dit gun ik iedere vrouw.
‘Dankbaarheid’ is dan ook de motivatie achter deze campagne. Met de campagne wil ik andere vrouwen ook bewust maken dat ze om ‘keuzes’ mogen vragen. Daarnaast wil ik helderheid geven over de directe borstreconstructie. Een operatie met veel voordelen voor een vrouw, maar die nog te weinig wordt uitgevoerd in Nederland.
Ik geloof heilig dat mijn acceptatie en tevredenheid over de uitkomst van mijn behandeling te maken heeft met het feit dat ik heb kunnen kiezen. Een keuze heb kunnen maken – samen met mijn artsen – op basis van volledige informatie. Het is van wezenlijk belang dat een patiënt volledig wordt geïnformeerd over alle behandelmogelijkheden. Ook over die behandelingen die een ziekenhuis zelf niet kan aanbieden. De slogan van de bewustwordingscampagne luidt dan ook: “Geef vrouwen met borstkanker keuze”.